وبلاگ

مطالب مشابه

تاثیر UI و UX در سئو

0

|

21

تاثیر ui,ux در سئو

اهمیت ui و ux در seo

 برای پی بردن به  تاثیر UI و UX در سئو سئو ابتدا باید یک تعریف ساده از سئو داشته باشیم. سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو امروزه نقش مهمی ایفا می کند، به ویژه به دلیل رشد فناوری و دیجیتالی شدن.

در دنیای دیجیتال امروز که تمامی کسب و کارهایی که در فضای اینترنت مشغول به فعالیت هستند به خوبی می دانند که داشتن یک وب سایت درست مانند داشتن کارت ویزیت، برای آن ها و کسب و کارشان بسیار ضروری است.
اما، داشتن یک وب سایت بدون دید، هیچ فایده ای ندارد. در رقابت جهانی دنیای دیجیتال در سراسر جهان همه میخواهند شناخته و دیده شوند و بهتر از دیگران باشند. هدف متخصصان ما در شرکت برنامه نویسی در کرمان , واحد سئو سایت  این است که این انتظار شما را به خوبی برآورده کنیم. 

سئو دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

هنگامی که کاربران اطلاعات مربوط به کسب وکار شما را جستجو میکنند یا در موتورهای جست و جوی مختلف کار میکنند، دسترسی و دید وب سایت یا صفحه وب شما را بهبود می بخشد. این به شما کمک می کند بازدیدکنندگان بیشتری به دست آورید، دید برند خود را بهبود بخشید و سود بیشتری برای کار خود به دست آورید.

Ui چیست؟

User interface به معنای شکل ظاهری سایت می باشد که کاربران آن را مشاهده می کنند. که به اختصار آن را ui می نامند و یکی از اصطلاحات سئو است که مهم و رایج می باشد. برای مثال فرض کنید می خواهید از فروشگاهی خریدی انجام دهید ظاهر آن فروشگاه برایتان چقدر اهمیت دارد ، ui مانند فروشگاهی می باشد که می خواهید از آن خرید کنید. هماهنگی و یکپارچه سازی طراحی و عوامل طراحی سایت یا نرم افزارها از وظایف اصلی ui می باشد.
 افرادی که کار ui انجام میدهند تصمیم گیرنده این هستند که چه المانی در کدام قسمت صفحه و چه نوع طرحی در صفحه قرار بگیرد تا زیبایی خود را به مخاطب نشان داده و سلیقه مخاطب را بشناسد. در طراحی ui به روانشناسی رنگها چیدمان و نحوه نمایش خطاها پرداخته می شود و در حقیقت ظاهری از هر سایت که به وسیله مخاطب دیده می شود ui یا رابط کاربری تلقی می شود که مهمترین بخش از یک پروژه است.
 در وب برای اینکه بتوان فرایند ui را پوشش داد از زبان های و نرم افزارهای jquery ، css ،  جاوا اسکریپت، فتوشاپ، زبان های برنامه نویسی و HTML استفاده می شود.

اهمیت ui
تاثیر ui

Ux چیست؟

حتما بارها و بارها اصطلاح UX یا تجربه کاربری به گوش شما خورده است ولی معنی و مفهوم آن را نمی دانستید. پس اگر علاقه مندید که بیشتر در مورد این مفهوم بدانید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

تجربه کاربری یا User Experience تخصص نسبتا جدیدی است که عمر آن به بیش از دو دهه هم نمی رسد. در تجربه کاربری تجربیاتی که یک کاربر پس از استفاده از یک محصول یا سرویس خاص به دست می آوردمورد بررسی قرار می گیرند. یعنی در علم UserExperience هدف اصلی بررسی احساسی است که در کاربر پس از استفاده از یک محصول ایجاد می شود. قطعا هرچه محصولی از نظر ux  مطلوب تر باشد، احساس بهتری برای کاربر ایجاد می کند.

امروزه کاربران همگی به دنبال ساده ترین و سریع ترین راه ها برای رفع نیازهای خود هستند. به همین دلیل است که ux اهمیت بسیار زیادی در تولید محصولات مختلف پیدا کرده است. زیرا ux در تلاش است که تجربه نهایی و کلی کاربران را بهبود بخشد.

 شاید برخی از مردم تصور کنند منظور از ux همان تجربه ای است که کاربر پس از استفاده از محصول به دست می آورد! اما در حقیقت تجربه کاربری فرآیندی است که این تجربه را تجزیه و تحلیل میکنند تا بتواند آن را بهبود بخشد. دونالد نورمن کسی است که برای اولین بار از تجربه کاربری صحبت کرد و اینگونه این مفهوم را تعریف می کند: (( UX شامل تمام جنبه های تعاملی کاربر با شرکت، خدمات و محصولات آن است)).

این محصولات دامنه بسیار وسیعی دارند، اما در حوزه دیجیتال و اینترنت می توانند شامل وب سایت، اپلیکیشن، نرم افزار، بازی و … باشند. فرآیند بهینه سازی UX یک فرآیند همیشگی است. طراح UX با طی کردن این فرآیند محصولی را به کاربران ارائه می کند که پس از استفاده از آن لذت ببرند. دلیل همیشگی بودن فرآیند تجربه کاربری این است که سلایق و علاقه کاربران همیشه در حال تغییر و تحول است، پس طراح تجربه کاربری باید همیشه در تلاش باشد که بر اساس این تغییرات محصولات را بهینه سازی کند.

طراحی Ux و ui چگونه در SEO تاثیر می گذارند؟

  1. یک تجربه کاربری ux و رابط کاربری ui خوب کلیک های زیادی را دریافت می کند. زمان ماندگاری کاربران در سایت را افزایش می دهد. Ui و ux رتبه سایت را در نتایج جستجو بهبود می دهد سئو ترافیک سایت شما را جذب می کند اما ux این ترافیک را نگه می دارد. تجربه کاربری باعث می شود تا کاربران زمان بیشتری در سایت بمانند. اگر کاربران زمان بیشتری را در سایت بگذرانند، سیگنال مثبتی به گوگل ارسال می شود. و این اتفاق به گوگل می گوید که سایت برای کاربران ارزشمند است. این امر باعث می شود گوگل سایت مربوطه را در نتایج جستجو رتبه بندی کند.
  2. یک طراحی تجربه کاربری خوب با محتوای ارزشمند همچنین شانس زیادی برای لینک شدن توسط صفحات دیگر دارد. این میتواند عملکرد سئو را بهبود بخشد.
  3. وقتی ui و ux به خوبی در سایت پیاده شوند، کاربران عادی به مشتریان وفادار تبدیل می شوند. این امر باعث می شود تا کاربران بارها و بارها به سایت مراجعه کرده و از خدمات آن سایت استفاده کنند. اگر رابط کاربری و تجربه کاربری به درستی اجرا شوند، به کسب در آمد و فروش بیشتر منجر می شود.

عوامل ui و ux که سئو را بهبود می بخشد

حالا که برخی از معیارهای اصلی کاربران را که می توانند بر رتبه بندی سئو تاثیر بگذارند را دیدیم بیایید ببینیم چگونه می توانیم این معیارها را با تمرکز بر طراحی ui و ux بهبود بخشیم.

  1. واکنش گرا بودن(responsive)
  2. عنوان ها و منوها
  3. منوهای ساده

واکنش گرا بودن (responsive)

طراحی ریسپانسیو موبایل به یکی از اجزای اصلی توسعه وب مدرن تبدیل شده است، از آنجایی که اکنون بیش از ۵۰% از کل ترافیک وب توسط جستجوی تلفن همراه هدایت می شود وب سایت هایی که پاسخگوی تلفن همراه نیستند، از همان ابتدا بیش از ۵۰ درصد از مخاطبان خود را از دست می دهند. افراد بیشتر و بیشتری در حال تبدیل شدن به کاربران تلفن همراه هستند

عنوان ها و منوها

آیا تا به حال در وب سایتی بوده اید که طراحی منو آنقدر گیج کننده باشد که به معنای واقعی کلمه نمی دانید چه کاری انجام دهید؟

یک رابط گیج کننده، کاربرانی را که به سادگی می خواهند به وب سایت شما دسترسی داشته باشند، بدون نیاز به پیمایش یک منوی پیچیده و طرح هدر، نا امید می کند. سپس کاربر بدون اینکه به محتوای مورد نظر خود برسد از وب سایت شما خارج می شود.

منوهای ساده

منوها عنصر اصلی هدر هر وب سایتی هستند و وظیفه اصلی هدایت کاربران شما به صفحات وب را دارند. منوهای خود را طوری طراحی کنید که خیلی پیچیده نباشد و اطمینان حاصل کنید که مخاطبان شما می توانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند، اما هر صفحه را در منو قرار ندهید. در عوض از دسته ها و زیرمجموعه ها استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که کاربران شما می توانند آنچه را که دنبال آن هستند به کارآمدترین روش پیدا کنند. همانند اکثر وب سایت ها شما فقط باید مهمترین صفحات را لیست کنید. یک منوی کشویی برای چندین صفحه در یک دسته ارائه کنید. اگر نوار منو بیش از حد شلوغ باشد، برای مخاطبان شما دشوار است که آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند و تجربه کاربری ضعیفی ایجاد می کند.

مثال‌های عینی برای طراحی تجربه کاربری خوب و بد

درک ترکیب تجربه کاربری  خوب و بد کاربر تقریبا یک چیز ذهنی است و به سختی قابل تشخیص است. درک این اصول یک هنر است. اینکه چگونه این اصول در عمل خود را نشان می‌دهند و درک تجربه کاربری خوب در مقابل تجربه کاربری بد هم یک هنر دیگر است.

۱. وضعیت فعلی انجام یک فعالیت از کاربر ر ا نشان دهد.

مثلا کاربر در صفحه محصول یا در سایت، درخواستی را انجام داده و روی دکمه ای کلیک کرده است و منتظر پاسخی از طرف سایت می باشد اگر عملی انجام نشود کاربر تصور میکند که آن عمل انجام نشده است و یک نارضایتی به وجود می آید.

در تصویر زیر کاربر اگر روی دکمه تکمیل ثبت نام کلیک کند و هیچ اتفاقی نیفتد و هیچ پیغامی مشاهده نکند باعث سردرگمی او می‌شود که آیا اصلا ثبت نام انجام شد یا خیر؟

سئو سایت

۲. استفاده از زبانی ساده و قابل فهم

یک تجربه کاربری خوب تجربه‌ای است که با کلماتی که کاربر می‌فهمد با او صحبت کند و با او ارتباط برقرار کند. و از به کار بردن اصطلاحات فنی که موجب سردرگمی کاربر می شود جلوگیری کند.

تجربه کاربری خوب یا بد

۳. استفاده درست از رنگ ها

درست است که زیبایی بصری محصول در اولویت اصلی فرآیند تجربه کاربری نیست اما نادیده گرفتن طراحی بصری می‌تواند منجر به تجربه‌ بد کاربری شود. در این مثال زبان پیام و اطلاعات ساده و قابل خواندن است. اما در تصویر سمت راست هیچ المانی برای زیبایی ظاهری طراحی نشده است. طرح چشم‌نواز نیست و سلسه مراتبی مشاهده نمی‌شود. هیچ ترکیبی از رنگ و منطق در طرح مشاهده نمی‌شود.
در سمت چپ تایپوگرافی و رنگ با هم ترکیب شده‌اند و محتوا را طوری ساختاردهی کرده‌اند که طراحی تجربه کاربری خوبی ایجاد می‌کند. مخاطب خیلی راحت برای “ایجاد کردن” یا “کنسل کردن” راهنمایی می‌شود.

تاثیر رنگ در سئو

۴. کاهش دادن خطاهای احتمالی

احتمال رخ دادن خطا و اشباه همیشه بالاست، اما می توان کاری کرد که ارورها کمترشود .یک سیستم صنعتی را در نظر بگیرید که برای بعضی کارهای خاص به پارامترهای خاصی وابسته است. اگر یک اپراتور بخواهد یک دستور تخلیه را روی یک ماشین باربر ارسال کند، ماشین باربر حتما باید بار داشته باشد. اگر همه گزینه ها در دسترس باشد و اپراتور روی “بارگیری” کلیک کند، سیستم ارور می‌دهد و نتیجه تجربه کاربری بد و ناامید کننده خواهد بود. در عوض سیستم باید تشخیص دهد که این کار امکان پذیر نیست و گزینه “بارگیری” را از انتخاب پنهان کند.

سئوی سایت حرفه ای

۵. دلیل خطاها و مراحل بعدی را اعلام کنید.

خیلی مهم است که هنگام بروز خطاهای اجتناب‌ناپذیر با کاربر ارتباط برقرار کنید. زبان، لحن و طراحی در این ارتباطات مهم است. ارائه دلیل واضح و قابل درک برای خطا و در صورت امکان ارائه دستورالعمل برای رفع خطا مهم است. زبان فنی یا اصطلاحات خطای پایگاه داده، برای کاربر مفید نخواهد بود. رنگ هم مهم است چون می‌تواند به شدت خطا یا هشدار کمک کند.

در هر دو تصویر یک خطا رخ داده است اما در تصویر سمت راست، پیغام خطا یک پیغام فنی با توضیحی از دیتابیس است. کاربر معمولی وب که قصد پر کردن فیلدهای این فرم را داشته است، هیچ ذهنیتی راجع به این پیغام و پایگاه داده ندارد. حتی ممکن است به دلیل متوجه نشدن پیام از ادامه کار صرف نظر کند.
اما در تصویر سمت چپ، توضیح واضحی برای دلیل پیام خطا داده شده است. به کاربر گفته شده که فرمت ایمیل صحیح نیست و باید از کارکتر @ استفاده کند. حتی موقعیت و رنگ فیلدی که ارور داده است، با رنگ قرمز مشخص شده است تا پیام برای کاربر خوانا و مفهوم‌تر باشد.

سئو اصولی سایت

۶. پیام‌های حذف شده در واتساپ

واتساپ به خاطر پیام‌های رمزگذاری شده و نگرانی‌های امنیتی خود مشهور است. اما احتمالاً طراحان آن‌ها آنقدر صادق هستند که اجازه نمی‌دهند شما از زیر بار یک پیام اشتباه قسر در روید. وقتی شما می‌خواهید پیامی را در واتساپ پاک کنید، فقط محتوای آن پیام پنهان می‌شود و یادداشتی از خودش به جا می‌گذارد. این یادداشت به هر دو طرف نشان داده می‌شود. این نوشته همان «این پیام حذف شده است» می‌باشد. اگر قصد دارید یک ویژگی را به کاربران خود ارائه دهید، سعی کنید آن‌را به درستی انجام دهید. گاهی شرکت‌های بزرگ هم این موضوع را فراموش می‌کنند.

۷. شکنجه کاربران بخاطر تبلیغ

هنگامی که یک کاربر برای باز کردن و مشاهده‌ی صفحه‌ی دلخواه خود بر روی لینکی کلیک می‌کند، تبلیغات‌های بی شماری ظاهر می‌شوند. مسئله‌ی افتضاح‌تر این است که وقتی بر روی دکمه‌ی X کلیک می‌کنید تا تبلیغات را ببندید، به تبلیغ دیگری فرستاده می‌شوید. به نظر می‌رسد که طراحان، مهارت‌های ارتباطی شما را به تمسخر گرفته‌اند و خودشان را هوش برتر می‌دانند. اگر فکر می‌کنید که با وجود این چیزها محصول شما هنوز هم موفق خواهد بود اشتباه کرده‌اید، زیرا کاربران بعد از چنین تجربه‌ای حتماً محصول شما را رها خواهند کرد.

۸. این چیزی نیست که من به دنبالش هستم

بیایید بگوییم که شما به صورت آنلاین به دنبال یک PDF هستید یا سعی دارید به صفحه‌ی دلخواه خود بروید. به نظر می‌رسد که بعضی از سایت‌ها لینک دسترسی به صفحات شما را با ظاهری برجسته و زیبا در اختیارتان قرار می‌دهند. خب این به نظر خوب می‌آید. با این حال وقتی با تمام امید بر روی آن لینک‌ها کلیک می‌کنید، ناامید می‌شوید زیرا آن‌ها حتی قابل کلیک شدن هم نیستند. شاید شما با مورد بدتری مواجه شوید و با کلیک کردن بر روی آن لینک، به صفحه‌ای نامرتبط فرستاده شوید. سازندگان این‌گونه ترفندها باید روش‌های خود را برای به‌دست آوردن بیشترین کلیک زیر سوال ببرند. در غیر اینصورت قطعاً ارزش برند آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

۹. Clickbait 101

آیا گشت‌وگذار‌های خود در رسانه‌های اجتماعی را به یاد دارید؟ وقتی در رسانه‌های اجتماعی با خبری مواجه می‌شوید که عنوانی برجسته دارد، ممکن است آن را باز کنید. اما شما ناامید خواهید شد چون ممکن است به محتوای دیگری فرستاده شوید. شما احتمالاً آن را باز کردید چون می‌خواستید در مورد آنچه که در عنوان ذکر شده بود اطلاعات بیشتری را کسب کنید. بالاترین اولویت برخی طراحان، فقط جلب‌توجه کاربران است. طراحی UX برای ریشه‌کن کردن انگیزه‌های این به اصطلاح «طراحان» متولد شده است. شما علاوه بر ارائه‌ی نمونه‌ای بد از UX، به مشتریان خود نیز دروغ می‌گویید.

رنک یک

برای پیشرفت کسب وکار خود و بودن در نتایج برتر گوگل با ما تماس حاصل کنید.

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله

0

ارسال به دوستان

چاپ

دوستت توی کدوم یکی از این برنامه هاست؟

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در reddit
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram