
روش های افزایش سرعت وب سایت
آموزش
مبحث افزایش سرعت وبسایت یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین مباحث موجود در بازاریابی اینترنتی به حساب میآید. اجازه دهید قبل از اینکه به بحث اصلی مقاله وارد شویم، چند مورد از دلایلی که نباید این مسئله را دست کم گرفت بازگو کنیم. ما به دلایلی اشاره میکنیم که به صورت تجربی و علمی ثابت شدهاند. اخیراً سرعت بارگذاری یک وبسایت به یکی از فاکتورهای اصلی در زمینه موفقیت در بازاریابی اینترنتی تبدیل شده است.
پیشتر چنین مسئلهای به این اندازه مهم نبود. شاید دلیل اصلی چنین مسئلهای افزایش قابلتوجه درصد توقع کاربران و همچنین پرسرعتتر شدن اینترنتهای امروزی است. اما موضوع مهمتر به رقابت نزدیک رقبا مرتبط است. کشمکشها و رقابتها در بین تجارتهای آنلاین بسیار تنگاتنگ شده و حالا میتوان گفت که چند ثانیه تأخیر مساوی است با شکست تدریجی و بدون چون و چرای یک تجارت آنلاین. متخصصین فعال در مبحث بهینهسازی وبسایتها و موتورهای جستجو طی یک تحقیق جامع دریافتند که فقط یک ثانیه تأخیر بیشتر در بارگذاری یک سایت برابر است با:
۷% نرخ کمتر تبدیل کاربران به مشتری
۱۶% افت رضایت مشتریان
۱۱% بازدید کمتر از صفحات وبسایت شما
با چنین آمار و ارقامی میتوان گفت که این روزها چه ما بخواهیم و چه نخواهیم مسئله سرعت بارگذاری یک سایت به شدت اهمیت پیدا کرده است. با این مقاله از شرکت طراحی سایت و سئو سایت اسپرلوس همراه باشید.
آنچه در این مقاله خواهیم خواند…
راه های افزایش سرعت وب سایت
1.انتخاب هاست و دامنه مناسب
اولین چیزی که برای افزایش سرعت سایتمان باید به آن به درستی توجه کرد و با دقت آن را انتخاب کرد، بحث اولیه فنی یا همان خدمات میزبانی هاست و دامنه است. خیلی از وبمسترها بدون توجه به این مسئله از هر سرویس دهندهای که به ظاهر مناسبتر است و یا سرویسهای ارزان قیمتتری ارائه میکند، سرویس خود را خریداری می کنند. همین موضوع یک بیاحتیاطی بزرگ به حساب میآید و میتواند خیلی راحتتر از چیزی که فکرش را بکنید، اولین قدم شما را با شکست روبهرو کند.
برای این بخش، نه تنها انتخاب صحیح شرکت سرویس دهنده حائز اهمیت است، بلکه انتخاب صحیح نوع سرور، نوع هاست و خدمات نیز بسیار مهم هستند. برای مثال یکی از اشتباهاتی که به مقدار قابلتوجهی منجر به کاهش سرعت بارگذاری یک سایت میشود، استفاده از خدمات میزبانی اشتراکی است که در آن یک سرور به صورت اشتراکی برای راه اندازی چندین سایت مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از هاستهای اشتراکی شاید هزینه کمتری داشته باشد، اما یقیناً در آینده و زمانی که بازدیدهای شما زیاد شود برای شما دردسر ساز خواهد شد. بی توجهی به مقدار پهنای باند، نوع سیستم عامل، مشخصات سخت افزاری سیستمهای سرور و مسائلی از این قبیل همگی میتوانند باعث شوند که حتی بهترین و بهینه شدهترین وبسایت ها نیز با کاهش سرعت زیادی برای بارگذاری روبهرو شوند. بنابراین پیشنهاد میکنیم قبل از اینکه در مورد شرایط وبسایت خود تصمیم خاصی بگیرید، قبل از هر چیز سرویس خدمات میزبانی آن را به درستی انتخاب و کانفیگ کنید. استفاده از هاستهای ابری با سرورهای قدرتمندی که از هاردهای SSD بهره مند هستند، پیشنهاد مناسبی برای راه اندازی یک سایت حرفهای است.
نیاز به طراحی سایت >>>> آنچه می اندیشید
2.انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب
تمام نقاط قوت و ضعف یک وبسایت در مرحله دوم به سیستم مدیریت محتوای آن مربوط میشود. انتخاب یک سیستم نامناسب برای مدیریت یک وبسایت، اشتباه بزرگی است که خیلی از وبمسترها آن را مرتکب میشوند. از نظر کارشناسان، سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System که در بازاریابی آنلاین آن را CMS میشناسند، مهمترین عنصر برای تأثیرگذاری بیشتر یک وبسایت از جنبههای مختلف است. مسلماً یکی از این جنبهها سرعت بارگذاری کامل یک سایت است.
اگرچه تعداد زیادی سیستم مدیریت محتوا عرضه شده است، اما همچنان برخی از آنها به خاطر امکانات بیشتر از جمله متن باز بودن و رایگان بودن اعتبار بیشتری نیز دارند. اما به جز بحث امکانات، سیستمهای مدیریت محتوا از لحاظ سرعت، امنیت و مسائل مشابه نیز تفاوتهایی هر چند اندک با یکدیگر دارند.
-وردپرس (WordPress)
سیستم مدیریت محتوای WordPress که در حال حاضر محبوبترین و کارآمدترین CMS در بین کاربران است، بر مبنای PHP و MySQL پایهگذاری شده است و برای اولین بار در سال 2003 معرفی شد. از کاربران آماتور گرفته تا وبمسترهای حرفهای، همگی میتوانند از این CMS به منظور ساخت وبلاگ، سایت، فروشگاه و انجمنها بهرهمند شوند. وردپرس رایگان و متن باز است و هر کسی که کمی دانش برنامهنویسی وب داشته باشد میتواند محتویات قالب وردپرس را ویرایش کرده و تغییرات اساسی و بنیادی در آن ایجاد کند. وردپرس بسیار سبک بوده و از لحاظ سرعت و بارگذاری انتخاب خیلی مناسبی میباشد. همچنین میتوان با بهینهسازیهای بیشتر و استفاده از افزونههای منتشر شده در این زمینه، سرعت بازدهی آن را به مراتب بیشتر هم کرد.
-دروپال (Drupal)
سیستم مدیریت محتوای Drupal که در بین سیستمهای مدیریت محتوا از جمله قدیمیترین و کاربردیترین آنها به حساب میآید، یک سیستم مدیریت محتوای تحت وب به صورت متن باز میباشد که اولین نسخه نهایی آن در سال 2001 منتشر شد. دروپال به خاطر استانداردهای مخصوص خود و همچنین امنیت بالا به شهرت رسیده است. استفاده از دروپال به راحتی وردپرس و جوملا نیست و به خاطر همین موضوع اغلب طرفداران این CMS جزو کاربران سطح حرفهای هستند. دروپال بر اساس زبان PHP طراحی شده و یک نرم افزار چندسکویی (Cross-platform) است.
-جوملا (Joomla)
Joomla بعد از وردپرس احتمالاً محبوبترین سیستم مدیریت محتوای وب به حساب میآید. جوملا هم درست مثل وردپرس در سال ۲۰۰۳ ارائه شد و همچنین به صورت متن باز عرضه شده است. جوملا بر اساس یک سیستم انحصاری بلاگینگ طراحی شده است. اگرچه امکانات کلی این سیستم به پای وردپرس نمیرسد اما سادگی و مفهومی بودن جوملا باعث شده تا کاربران آماتور نیز بتوانند به راحتی از طریق پنل مدیریتی آن وبسایت یا وبلاگ خود را اداره کنند.
-هاب اسپات (HubSpot)
HubSpot نرمافزاری تحت وب و چندمنظوره برای ساخت و راهاندازی وبسایتهای تجاری است. برای این CMS حرفهای و تجاری از سیستم بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing) استفاده شده است. هاب اسپات به وبمسترها کمک میکند تا با کمک ابزارهای انحصاری، بتوانند محصولات و سرویسهای خود را برای شبکه های اجتماعی و شبکههای بازاریابی به اشتراک بگذارند. هاب اسپات همچنین به ابزارهایی برای بهینهسازی موتورهای جستجو، آنالیز وب و مدیریت حرفهای محتوا مجهز است و از جمله سرویسهای حرفهای برای تجارتهای فعال به حساب میآید. اما مسئلهای که شاید باعث شده است این CMS به اندازه دیگر نرمافزارهای تحت وب محبوبیت نداشته باشد، رایگان نبودن نسخههای اصلی آن است. هاب اسپات به نسبت یک نرم افزار تحت وب برای تجارتهای کوچک و سایتهای معمولی هزینه خیلی زیادی در بر دارد. به همین خاطر است که بازار هدف این CMS تجارتهای تخصصی و حرفهای هستند. قیمت نسخه پایه هاب اسپات نزدیک به 200 دلار برای هر ماه میباشد. نسخه Pro با قیمت 800 دلار و نسخه Enterprise با قیمت بسیار زیاد 2400 دلار برای هر ماه قابل خریداری هستند.
-اسکوآر اسپیس (Squarespace)
SquareSpace پلتفرمی تحت وب برای راهاندازی وبسایتهای پیشفرض و از قبل آماده شده است. این پلتفرم بیشتر مناسب کسانی است که خواهان راهاندازی سریع یک وبسایت با قالبهای متعدد و پیشفرض هستند. Squarespace همچنین دارای ابزارهای آنالیز و سئو بوده تا بتوان با کمک آنها با سرعت بیشتری وبسایت ایجاد شده را به موتورهای جستجو معرفی کرد.
3.بهینهسازی تصاویر موجود در وبسایت
فایلهای چند رسانهای به ویژه عکسها، حجم خیلی زیادی از پهنای باند یک وبسایت را اشغال میکنند. این مقدار چیزی نزدیک به 60% از حجم کلی یک صفحه وب است. اگر آنها بهینهسازی نشوند ،حجم زیادشان باعث افزایش حجم نهایی صفحه وبسایت شما خواهد شد. بالطبع این مسئله منجر به سنگین شدن سایت و کاهش چشمگیر سرعت بارگذاری آن میشود. از همین رو بهینهسازی تصاویر یکی از اصلیترین اقدامات هر وبمستری برای افزایش سرعت سایت است. بهینهسازی یا استفاده جایگزین و صحیح از کدنویسی های CSS میتواند راهحل شما برای این کار باشد. به عنوان مثال استفاده از کدهای رنگ آمیزی CSS به جای استفاده از تصاویر پس زمینه حجیم، یکی از بهترین راهها برای انجام این مورد است. برای بهینه سازی تصاویر از دو روش کلی میتوان استفاده کرد:
بهینهسازی دستی تصاویر با تغییر فرمت و ذخیرهسازی آنها متناسب با نسخههای مخصوص وب: در این روش شما باید عکسهای خود را قبل از ارسال روی سایت (آپلود) به صورت دستی بهینهسازی کنید. این کار با نرمافزارهای دسکتاپی و یا تحت وب قابل انجام است. فتوشاپ به عنوان یکی از معتبرترین نرمافزارهای کاربردی در زمینه ویرایش تصاویر، امکانی برای وبمسترها فراهم کرده است تا بتوانند تصاویر نهایی خود را بعد از ویرایش، با گزینه Save for web ذخیره کنند. ذخیرهسازی تصاویر با این گزینه باعث میشود تا تصاویر بدون اینکه افت کیفیت خاصی داشته باشند، به صورت کاملاً بهینه شده و با حجم چندین برابر کمتر قابلاستفاده باشند. اگر اهل استفاده از این مدل نرمافزارها نیستید، وبسایتهایی همچون Compressor.io و یا Image Optimizer میتوانند جایگزین مناسبی باشند. کافیست تصویر اصلی خود را در این سایت ها آپلود کرده و بعد از چند لحظه تصویر بهینه شده خود را دریافت کنید.
استفاده از افزونههای کاربردی که در زمینه بهینهسازی خودکار تصاویر ارائه شدهاند: سیستمهای مدیریت محتوا دارای افزونهها و ماژولهای مختلفی برای بهینهسازی بخشهای گوناگون سایت هستند. این افزونهها میتوانند به صورت اتوماتیک تصاویر موجود (آپلود شده) در وبسایت شما را شناسایی کرده و آنها را بدون دخالت شما بهینه کنند. حجم نهایی اغلب این تصاویر بعد از بهینه شدن تقریباً یک چهارم حجم نسخه اصلی میشود. همین روش به شدت در افزایش سرعت وبسایت شما تأثیرگذار خواهد بود. بهترین پلاگینهای موجود در این زمینه برای وردپرس عبارت اند از :
از استفاده از فرمت درست تصاویر نیز غافل نشوید. تصاویر موجود در سطح وب معمولاً در سه فرمت SVG، PNG و JPG است. اگر تصویر مورد نظر شما یک وکتور با کیفیت است، باید فرمت آن SVG باشد. اگر تصاویر شما دارای پس زمینه شفاف (Transparent) هستند و یا تصاویر شما از نوع آیکون میباشند، باید از فرمت PNG استفاده کنید و در نهایت برای تصاویر اصلی وبسایت شامل تصاویر مطالب، کاورها، بنرها و تبلیغات از فرمت JPG استفاده کنید.
4.استفاده از افزونهی کش مرورگر
هربار که صفحه ای از یک وبسایت را باز میکنید، سرور سایت اطلاعاتی را از پایگاه داده و فایلهای PHP دریافت میکند و در قالب Html به شما نمایش میدهد. اما این پروسه طولانی و زمانبر است.
برای کوتاه کردن آن کافیست یک افزونهی کش نصب کنید. اینگونه با اولین load سایت بخشی از اطلاعات صفحه که معمولاً ثابت است (مثل تصاویر و فایلهای css) در حافظه سیستم کاربر ذخیره میشود. حالا اگر کاربر مجدداً وارد همان صفحه شود، دیگر اطلاعات، مراحل طولانی اولیه را طی نمیکنند و از کش دریافت میشوند.
اگر یک وبسایت وردپرسی دارید میتوانید از افزونههای زیر استفاده نمایید.
WPFFPC
WP Rocket
WP Super Cach
W3 total cache
5.حذف افزونههای غیر ضروری
با پیشرفتهتر شدن CMS ها و ابزارهای آنلاین، شاهد گسترش هر چه بیشتر پلاگینها (افزونه) نیز هستیم. هر پلاگین برای اینکه فعال شده و اجرا شود نیاز به منابع و ارسال و دریافت اطلاعات گوناگونی دارد. هرچه این منابع بیشتر باشند، سرعت بارگذاری نهایی وبسایت نیز کمتر میشود. به همین خاطر باید از نصب پلاگینهای اضافی و غیر کاربردی اجتناب کرده و اگر در حال حاضر مواردی را نصب کردهاید که دیگر به آنها نیازی ندارید، آنها را غیرفعال و یا حذف کنید. نصب کردن بیش از حد پلاگینها نه تنها باعث افت سرعت بارگذاری یک سایت میشود، بلکه از لحاظ امنیتی نیز خطرساز خواهد بود. همچنین بیشترین اختلالات یک سایت به خاطر نصب اینگونه پلاگینها است.
شما میتوانید با یک آزمون و خطای ساده متوجه شوید کدام افزونهها سرعت بیشتری از سایت شما را گرفتهاند. برای این کار کافیست تک به تک آنها را غیرفعال کرده و سپس سرعت بارگذاری سایت خود را چک کنید تا ببینید تغییری در آن صورت گرفته است یا خیر. با کمک این روش میتوانید متوجه پلاگینهای نامناسب شوید. همچنین اگر از وردپرس استفاده میکنید، میتوانید از افزونه P3 یا Plugin Performance Profiler استفاده کرده و با سیستم عیبیابی آن، پلاگینها را آنالیز کنید. افزونه P3 پلاگینهایی که باعث کاهش سرعت سایت میشوند را به شما معرفی می کند. P3 به جز این مورد، به شما در شناخت بهتر افزونههای مورد استفاده کمک میکند. ممکن است برخی از این پلاگینها سرعتگیر باشند، اما حضورشان حیاتی باشد. پس اگر مطمئن نیستید کدام موارد باید باقی بمانند و کدام یک حذف شوند، افزونه P3 به شما کمک خواهد کرد.
در جوملا و دروپال به جای چنین افزونه هایی میتوان از ماژولهای گوناگون بهرهمند شد. بنابراین اگر از این دو سیستم مدیریت محتوا استفاده میکنید، میتوانید ماژولهای اضافی را حذف کرده و یا افزونههای بهینهسازی سرعت را روی سایت خود نصب کنید. متخصصین توصیه میکنند که از فعالسازی بیش از ۵۰ ماژول در یک وبسایت خودداری کنید. چرا که این مسئله باعث کاهش شدید سرعت سایت میشود.
5.بهینهسازی یا تعویض قالب وبسایت
یکی از دلایل افت سرعت یک سایت، ممکن است مستقیماً به قالب و تم اصلی آن مرتبط شود. اگر قالب فعلی سایت شما قدیمی بوده و یا استاندارد نیست، نسبت به بهینه کردن آن اقدام کنید. اما اگر قالب مورد نظر به اندازه کافی مستعد به روز شدن نبود، قید آن را بزنید و یک قالب جدید دست و پا کنید. برای این مورد بهتر است حتماً با متخصصین طراحی وب مشورت کرده و مراحل ساخت یا بهینهسازی آن را به افراد متبحر بسپارید. دستکاریهای غیرحرفهای و یا استفاده از قالب های پیش فرض و رایگان مسئله ای است که معمولاً هیچوقت برای یک تجارت نوپا و حرفه ای پیشنهاد نمی شود.
فراموش نکنید که یک سایت معتبر و موفق باید در سه بخش تجربه کاربری (UX)، رابط کاربری (UI) و سازگار بودن با موبایل ها عالی عمل کند. پس اگر تصمیم به استفاده از یک طرح جدید دارید و یا می خواهید سایت فعلی خود را بهینه کنید، این ۳ آیتم را خیلی جدی بگیرید.
مطالب پیشنهادی:تاثیر UI و UX در سئو
7.حذف بخش های اضافی و غیرکاربردی سایت
خیلی از سایت ها از اسکریپت های مختلف و متعددی استفاده می کنند که حقیقتاً لزومی به حضور تعداد زیادی از آنها در یک سایت نیست. مثلاً استفاده بی مورد از باکس های شبکه های اجتماعی، اسکریپت های نظرخواهی و نظرسنجی و سرویس های مشابه، که اگرچه شاید به نوعی کاربردی به نظر برسند، اما حضورشان ارزش کاهش سرعت سایت را ندارد. البته لازم نیست هر اسکریپت یا ابزار خارجی که روی سایت خود پیاده سازی کردید را حذف کنید، بهترین آنها را نگه داشته و موارد اضافی را حذف کنید.
با استفاده از سایت Pingdom می توانید اسکریپت های خارجی سایت خود را شناسایی کنید و ببینید که کدام یک از آن ها بیشتر از دیگر بخش های سایت نیاز به زمان دارد تا به صورت کامل بارگذاری شود. سپس می توانید مواردی که غیر ضروری هستند را بشناسید و آن ها را حذف کنید.
از دیگر موارد مشابه در همین زمینه، لینک های از کار افتاده یا به اصطلاح Broken Links (لینک های شکسته) هستند که حضورشان هیچ توجیهی در یک سایت ندارد. چنین لینک هایی که با صفحات 404 نیز شناخته می شوند، باید در اسرع وقت حذف و یا به صفحات دیگر ریدایرکت شوند. این مسئله ثابت شده است که باقی ماندن لینک های از کار افتاده در افت سرعت یک سایت تأثیر زیادی می گذارند. به منظور شناسایی و پیدا کردن لینک های از کار افتاده می توانید از سایت Online Broken Link Checker استفاده کرده و یا اگر از وردپرس استفاده می کنید، پلاگین Broken Link Checker را نصب کنید. همچنین برای دروپال می توانید از ماژول Link Checker و برای جوملا از افزونه Link Checker استفاده کنید.
8.بهینهسازی دیتابیس (پایگاه داده ها)
بهینهسازی پایگاه داده ها یا همان دیتابیس یک سایت از دیگر راه های افزایش سرعت سایت است. این نوع بهینه سازی ها باید به صورت مستمر و در زمان های مشخص (برای مثال ماهی یک الی دو بار) انجام شود. به ویژه اگر شما از CMS های سنگین استفاده می کنید.
از دلایلی که حتماً باید به این مسئله توجه کرد این است که اطلاعات خیلی زیادی از بخش های مختلف یک سایت مثل اطلاعات ذخیره شده توسط افزونه ها، لاگ ها و اطلاعات آمار و ارقام، بخش نظرات کاربران و ده ها قسمت متفاوت دیگر در دیتابیس ذخیره می شوند. اگر به صورت مستمر این اطلاعات را بهینهسازی نکنیم، حجم زیادی از فضای هاست و پهنای باند سایت ما اشغال شده و در نتیجه سایت سنگین می شود و به دنبال آن بارگذاری آن بیش از پیش به طول می انجامد. بنابراین برای اینکه با افت سرعت سایت رو به رو نشویم، باید هر از گاهی اقدام به پاکسازی و بهینه سازی پایگاه داده ها کنیم. اما خیلی توجه کنید که قبل از هر باری که تصمیم به انجام این کار گرفتید، یک بک آپ از تمام اطلاعات روی هاست تهیه کنید. چرا که خیلی وقت ها ممکن است عملیات پاکسازی دیتابیس منجر به حذف برخی فایل های ضروری شود. در صورتی که این قبیل فایل ها حذف شوند، ممکن است سایت با اختلالات زیادی رو به رو شده و یا حتی به طور کل از دسترس خارج شود.
برای انجام چنین بهینه سازی هایی پلاگین های زیادی عرضه شده است. برای وردپرس می توان به افزونه های کاربردی همچون WP Optimize , WP-DBManager و یا WP-Sweep اشاره کرد. این افزونه ها به صورت خودکار بهینهسازی های لازم را انجام می دهند. فقط کافیست دکمه شروع را بزنید تا فرآیند بهینه سازی آغاز شود. اگر سیستم مدیریت محتوای شما دروپال است، می توانید از ماژول OptimizeDB استفاده کنید. همچنین برای جوملا نیز افزونه هایی مثل Optimize Your Table منتشر شده اند تا بتوان با کمک آن ها دیتابیس را بهینهسازی کرد.
9.مدیریت پیش نویس های مطالب سایت
سیستم های مدیریت محتوای تحت وب از جمله محبوب ترین آن ها یعنی وردپرس قابلیت ذخیره سازی لحظه ای اطلاعات محتوایی شما در مطالب را دارند. این اطلاعات به صورت پیش نویس (Drafts) در دیتابیس سایت ذخیره می شوند و هر بار که آن ها را ویرایش کنید، پیش نویس های جدیدتری به لیست قبلی اضافه می شوند که به آنها رونوشت گفته می شود. در چنین حالتی ممکن است برای یک نوشته ده ها پیش نویس تولید شود. این پیش نویس ها در بعضی از سیستم ها حتی بعد از انتشار نسخه نهایی نوشته نیز باقی مانده و به نوع خود باعث کاهش ترافیک پهنای باند سایت خواهند شد. بنابراین حذف پیش نویس ها بعد از ارسال نسخه نهایی نوشته، ایده خیلی خوبی برای افزایش سرعت سایت است.
برای وردپرس می توان از افزونه هایی که در این مورد منتشر شده اند استفاده کرد. پلاگین Revision Control یکی از همین موارد است که می تواند در مدیریت و کنترل تعداد رونوشت ها به شما کمک کند. فراموش نکنید که حذف همگی پیش نویس ها شاید کمی ریسک پذیر باشد. بنابراین شاید بهتر است یک الی دو مورد از پیش نویس های قبلی را نگه دارید. با کمک این پلاگین شما قادر هستید تا تعداد این پیش نویس ها را به حداقل ممکن رسانده و فضای اشغال شده بی مورد در هاست و سرور خود را پاکسازی کنید.
10.کاهش تعداد ریدایرکت های سایت و درخواست های اشتباه
ریدایرکت کردن لینک ها یا به عبارت دیگر هدایت کردن لینک ها به آدرس هایی دیگر از جمله اقداماتی است که هر وبسایتی چندین و چندبار آن را تجربه کرده است. خیلی وقت ها لینک های موجود در سایت به دلایلی از کار می افتند و خیلی اوقات هم ما با تصمیم خودمان لینک هایی را به آدرس هایی جدید ریدایرکت می کنیم.
ریدایرکت کردن لینک ها به خودی خود هیچ اشکالی ندارد و بعضی اوقات باید آن را در شرایطی خاص اعمال کرد. اما زیاده روی در این قضیه به کاهش سرعت بارگذاری سایت دامن خواهد زد. چرا که هر ریدایرکت مساوی با یک درخواست HTTP اضافه به سرور می باشد و همانطور که پیش تر گفتیم، درخواست های بیشتر HTTP یعنی سرعت پایین تر لود شدن صفحات یک سایت. بنابراین توصیه می کنیم که فقط لینک هایی را ریدایرکت کنید که مجبور به تغییرشان هستید و راه دیگری ندارید.
همچنین سعی کنید که تا می توانید درخواست های اشتباه یا Bad Requests را از سایت خود حذف کنید. این درخواست ها شامل مطالب، فایل ها و لینک هایی می شوند که زمانی روی هاست و سایت شما منتشر شدند و بعد از مدتی حذف شده باشند. در این حالت اطلاعاتی که از پیش ذخیره شده باشند، ممکن است همچنان در مرورگرها به نمایش در بیایند و زمانی که شخصی از طریق مرورگر وارد آن مطلب حذف شده شود، درواقع یک درخواست اشتباه ارسال کرده است. چنین اشتباهی نه تنها باعث افت سرعت سایت می شود، بلکه باعث کاهش اعتبار و رتبه سایت شما و همچنین آزرده خاطر شدن کاربران نیز می شود. چرا که آن ها در صورتی که ببینند سایت شما ادعای وجود یک مطلب را در موتورهای جستجو و یا دیگر منابع (دیگر سایت ها) می کند، ولی در واقعیت آن مطلب در سایت وجود ندارد، از شما دلسرد شده و احتمالاً دیگر سراغ سایت شما نخواهند آمد. برای مقابله و پیش گیری از چنین مسئله ای اول از همه اینکه سعی کنید اطلاعات موجود در سایت خود را هیچ وقت بدون دلیل قانع کننده حذف نکنید و اگر مجبور به حذف شدید، سعی کنید محتوای جایگزینی برای آن ها ایجاد کرده و یا در صفحه مربوط به آن ها، لینکی جایگزین قرار دهید. در مرحله دوم، می توانید با استفاده از ابزارهای آنلاینی همچون Dead Line Checker صفحات و آدرس هایی که دچار چنین مشکلی شده اند را پیدا کرده و نسبت به مرتفع کردن مشکلات آنها اقدام کنید.
11.جایگذاری درست آیتم ها و رعایت ترتیب آن ها در سایت
متخصصین بزرگی در بحث طراحی بهینه شده سایت ها متذکر شده اند که جایگزاری مرتب آیتم ها و ترتیب عناصر طراحی، یکی از نکات خیلی مهم در بحث طراحی حرفه ای یک سایت محسوب می شود. چنین مسئله ای در خیلی از سایت ها مورد توجه قرار نمی گیرد. از جمله مهمترین مواردی که باید طبق استاندارد آن ها را انجام داد، چینش صحیح آیتم ها و منوها در سایت است. اما جالب است بدانید که توجه به این موضوع به بارگذاری سریع تر سایت نیز کمک می کند.
هرچه آیتم های بیشتری در سایت خود به کار برده باشید، تعداد درخواست های HTTP نیز بیشتر می شود و به دنبال آن سرعت لودینگ صفحات سایت شما تا حدی کاهش می یابد. استفاده صحیح و مناسب از آیتم های سایت به بهینهسازی و بهبود طراحی فرانت اند (Front-end) یا همان توسعه کاربر محور یک سایت کمک خیلی زیادی می کند.
در همین زمینه، اصولی با عنوان اصول Above the Fold وجود دارد که طبق آن، باید مهمترین آیتم ها و عناصر یک سایت را در قسمت بالایی صفحه، طوری که برای دیدن آن ها نیازی به اسکرول کردن نباشد قرار داد. با این کار در اصل شما چند نکته حیاتی را رعایت می کنید. اول اینکه مهمترین بخش های سایت خود را در اولین نگاه به کاربران نشان می دهید. دوماً شما با این کار دسته بندی های منظم تری از بخش های سایت ایجاد کرده و در نتیجه سرعت بارگذاری هر بخش را افزایش می دهید.
برای بهره گیری هرچه بیشتر از این اصول، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید :
بخش بالایی سایت تأثیر خیلی زیادی در سرعت لود شدن اولیه یک سایت دارد. بنابراین در قسمت بالایی صفحه اصلی سایت خود، تا حد امکان اطلاعات زیادی قرار ندهید تا سرعت بارگذاری سایت بیشتر شود.
کدها و اسکریپت های CSS از جمله لوگوی سایت، اسلایدشوها و … را در قسمت هدر سایت خود قرار دهید. از جایی که لود شدن اسکریپت های CSS نسبت به دیگر اسکریپت ها سریع تر صورت می گیرد، با قرار دادن آن ها در قسمت های بالایی سایت، این آیتم ها زودتر از دیگر بخش ها بارگذاری می شوند. در این حالت کاربران احساس بهتری پیدا می کنند و حتی اگر سایت شما کمی بیشتر طول بکشد تا به صورت کامل لود شود، حداقل بخشی از آن برای کاربران قابل مشاهده خواهد بود و همین موضوع سبب می شود تا کاربران بدانند که سایت شما در حال بارگذاری است.
اسکریپت های دیگر را در قسمت پائینی سایت و یا در قسمت فوتر تعبیه کنید. مرورگرها برای نمایش دادن یک سایت ابتدا مواردی که در بالای سایت قرار دارند را بارگذاری می کنند و سپس به قسمت پائینی و فوتر سایت هدایت می شوند. همین مسئله می تواند به افزایش سرعت سایت شما کمک کند.
در صفحه اصلی خود و به ویژه در قسمت های بالائی، فقط خلاصه ای از متن مطالب را درج کرده و از قرار دادن توضیحات طولانی اجتناب کنید. شما با چنین کاری کاربران را تشویق به کلیک کردن روی آن مطالب می کنید.
تا حد امکان ویدجت ها، ابزارهای غیر ضروری، دکمه های اشتراک گذاری و … را از صفحه اصلی حذف کنید و فقط محتوای اصلی و تصاویر ضروری را به نمایش بگذارید.
مطلب پیشنهادی:باید ها و نباید های طراحی سایت
12.نسخه موبایلی وب سایت خود را گسترش دهید
آمارها نشان می دهند که در زمینه بازدید از سایت ها، موبایل ها اخیراً از سیستم های دسکتاپی جلو زده اند و هم اکنون بیش از ۶۰% از بازدیدهای سایت ها توسط موبایل ها انجام می شود! از جایی که سرعت و سبکی حرف اول را در موبایل ها می زنند، شما باید وبسایتی داشته باشید که بتواند از این لحاظ کاربران را جذب کند. نتایج این تحقیقات که توسط نظرسنجی های مختلف روی هزاران نفر انجام شد نشان می دهد که نزدیک به ۸۵% از کاربران موبایلی انتظار دارند که یک سایت چندین برابر سریع تر از نسخه دسکتاپی در موبایل آن ها باز شود.
با این گفته ها می توان دریافت که رقابت صحیح و موفقیت آمیز در دنیای کسب و کار اینترنتی تا حد خیلی زیادی به کسب رضایت کاربران موبایلی بستگی دارد. بنابراین شما باید حتماً یک نسخه ریسپانسیو (واکنش گرا) از سایت خود برای موبایل ها داشته باشید و تا جایی که ممکن است نسخه مخصوص موبایل سایت خود را سبک و سریع کنید. کاربران موبایلی از وبگردی در موبایل ها بیشتر به دنبال کسب سریع اطلاعات هستند و همین موضوع باعث می شود با وسواس کمتری به طراحی ظاهری و گرافیکی نسخه موبایلی بپردازید. چنین حرفی به این معنی نیست که ظاهر نسخه ریسپانسیو اهمیتی ندارد؛ بلکه به این معنی است که سادگی اولویت بیشتری در آن دارد و هر چه یک طرح ساده تر باشد، سرعت آن نیز بالاتر خواهد بود.
اگر می خواهید مطمئن شوید که وبسایت شما با موبایل ها سازگار است (Mobile-friendly) می توانید از ابزار Mobile-Friendly Test گوگل استفاده کنید. کافیست وارد این سایت شده و آدرس سایت خود را در فیلد مربوطه وارد کرده و گزینه Run Test را بزنید. سپس منتظر تست و بررسی شدن سایت باشید و بعد از آن نتیجه را ببینید.
13.نمایش تصاویر گراواتار را در سایت متوقف کنید
گراواتارها (Gravatar) تصاویر شاخصی هستند که هر کاربر می تواند برای خود تعیین کند. گراواتارها روی ایمیل کاربران ثبت می شوند. در صورت فعال بودن این گزینه در یک سایت، تصاویر گراواتار کاربران در بخش نظرات مطالب به نمایش در می آید. حتی اگر شخصی گراواتار نداشته باشد، امکان تعیین کردن حالت نمایش گراواتارهای پیش فرض وجود دارد.
این تصاویر هر چند سایز کوچکی داشته و بندانگشتی محسوب می شوند؛ اما تعداد زیاد آنها در مجموع باعث افزایش حجم صفحه وبسایت شما می شود. می توانید خیلی راحت این سیستم را از بخش سیستم مدیریت محتوای خود غیرفعال کنید تا حجم سایت کاهش پیدا کرده و سرعت بارگذاری آن افزایش یابد.
14.سرویس دهنده های ویدئویی را جایگزین فضای هاست خود کنید
فایل های حجیم ویدئوها به ویژه ویدئوهای طولانی می تواند سبب کاهش نسبی سرعت صفحات وبسایت شما شوند. به ویژه اگر آن ها را با مدیاپلیرهای آنلاین در سایت خود قرار داده باشید. پیشنهاد بهتر این است که به جای آپلود کردن این فایل ها و قرار دادن آن ها به صورت نمایش آنلاین در صفحات سایت خود، از سرویس دهنده های ویدئویی مثل YouTube و یا Aparat استفاده کنید. با این کار شما به جای استفاده از منابع هاست خود، مستقیماً از منابع این سرویس دهنده ها استفاده می کنید. اما برای راحتی کار کاربران می توانید لینک دانلود این ویدئوها را در هاست دانلود خود آپلود کرده و در اختیار آن ها قرار دهید.
15.ماژول Google PageSpeedرا روی سرور وب خود نصب کنید
همگی ما با ابزارهای کارآمد و بسیار حرفه ای و تخصصی گوگل وبمستر آشنا هستیم. گوگل در اقدامی جسورانه ابزاری حرفه ای برای آنالیز و همچنین بهینه سازی های تخصصی سایت ها عرضه کرده است. این مجموعه با نام Google PageSpeed Tools شناخته می شوند. تا پیش از این استفاده از این ابزار به صورت تحت وب امکان پذیر بود اما حالا شما می توانید ماژول اختصاصی و متن باز گوگل را روی وبسرور خود نصب کنید.
این ماژول قابلیت بهینهسازی خودکار سرور شما را دارد و می تواند تقریباً بدون دخالت شما تنظیمات و اقدامات متناسب را روی سایت و سرور شما اعمال کند. در واقع این ابزار با بررسی دقیق شرایط سرور و آنالیز بخش های مختلف آن، بهترین گزینه های ممکن برای بهینهسازی و افزایش سرعت سایت و سرور شما را در دستور کار قرار می دهد.
ماژول PageSpeed که منحصراً به منظور اعمال تغییرات مثبت برای بهبود سرعت بارگذاری سایت ها منتشر شده است، قابل نصب روی سرورهای Apache و NGINX می باشد. گوگل پکیج های نصبی این ماژول را در سایت توسعه دهندگان خود منتشر کرده است. برای ورود به این سایت و دانلود این ماژول اینجا کلیک کنید.
اگر با نصب ماژول روی وبسرورها به صورت کامل آشنا هستید می توانید خودتان مراحل نصب را انجام دهید. اما اگر با این مقوله آشنا نیستید و یا مایلید که این کار به صورت صحیح انجام شود می توانید از سرویس دهنده خود درخواست کنید تا این ماژول را برای شما نصب و راه اندازی کنند.
چطور سرعت سایت را آزمایش کنیم؟
- ابزار PageSpeed Insights: یک ابزار رایگان و بسیار حرفه ای از سوی Google برای تخمین دقیق سرعت وبسایت شما می باشد. کار با این سیستم بسیار راحت است. کافیست وارد آن شده و آدرس URL سایت خود را در آن وارد کنید و منتظر آنالیز و بررسی سایت خود در این ابزار باشید. این ابزار بعد از بررسی دقیق سایت شما، ایرادات و مشکلاتی که در سایت شما وجود دارند را اطلاع رسانی کرده و پیشنهادات خود برای برطرف سازی آن ها را به شما اعلام خواهد کرد.
- ابزار Pingdom: این ابزار که جزو پر استفاده ترین ابزارهای آنلاین در زمینه آنالیز و بررسی سرعت یک سایت ایجاد شده است، به شما کمک می کند تا عملکرد سایت و کیفیت آن را از جنبه های گوناگون متوجه شوید. این ابزار همچنین تاریخچه عملکرد وبسایت شما را نیز به صورت نمودار به شما نمایش می دهد تا به راحتی متوجه تغییرات مثبت یا منفی شوید.
- ابزار YSlow: ابزاری است پرقدرت که توسط کمپانی Yahoo توسعه داده شده است. این ابزار نیز همانند موارد قبلی سایت شما را از لحاظ سرعت بارگذاری تست کرده و پیشنهاداتی برای بهبود بخشیدن شرایط آن به شما می دهد. Yslow قابل نصب به صورت افزونه روی مرورگرهای Opera , Firefox و Chrome می باشد تا بتوانید با کمک آن بدون وارد شدن به خود این سایت، و از طریق مرورگر خود به بررسی و آنالیز سایت ها بپردازید و نتیجه را در همان جا ببینید.
- ابزار GTMetrix: جی تی متریکس در واقع از سیستم Google PageSpeed Insights و Yslow به صورت همزمان استفاده کرده و نتایج بررسی یک سایت را به صورت یک مقایسه به شما نمایش می دهد. GTMetrix رابط کاربری جالب و دقیقی دارد و بعد از اتمام بررسی، پیشنهادات مناسبی برای برطرف سازی مشکلات سایت به شما اعلام می شود.
- ابزار WebPageTest: ابزاری رایگان به منظور آزمایش ساده سرعت یک سایت با قابلیت های متعدد است. شما با کمک این ابزار می توانید با یک فرم ساده، سایت خود را از چندین موقعیت بررسی کنید. برای مثال می توانید موقعیت جغرافیایی، پلتفرم مورد استفاده (دسکتاپ، موبایل) و حتی مرورگر مورد نظر را به دلخواه انتخاب کرده و نتیجه تست را در شرایط مختلفی بسنجید. WebPageTest همچنین دارای بخشی پیشرفته تر برای بررسی دقیق تر و حرفه ای تر یک سایت فراهم کرده است.
نتیجه گیری
داشتن یک سایت سریع و بهینهشده هیچگاه تا این حد اهمیت نداشته است. حالا طیف خیلی وسیعتری از مردم به اینترنتهای پر سرعت دسترسی داشته و انتظار آنها این است که سایتهایی که واردشان میشود خیلی سریع بارگذاری شوند. رقبای دیگر شما و سطح توقع کاربران فعلی باعث شده تا هیچ جایی برای اشتباه و شکست در این زمینه وجود نداشته باشد. تجربه نشان میدهد حتی اگر کاربران ثابتی هم داشته باشید، سرعت کم سایت و بهینه نبودن آن باعث دلسردی تدریجی این افراد شده و سبب میشود تا آنها به فکر پیدا کردن جایگزینهای بهتری باشند.
بنابراین از روشهایی که در این مقاله گفته شد، استفاده کنید تا مطمئن شوید که کاربران شما تجربه بینظیری از وبگردی در صفحات وبسایت شما کسب کنند. برای این کار باید به صورت پیدرپی سرعت و عملکرد سایت خود را از طریق روشهای گفتهشده بسنجید و هر زمان متوجه شدید که سرعت سایت در حال کاهش است، به دنبال پیدا کردن دلیل و مرتفعسازی آن باشید. هیچ گاه این روند را متوقف نکنید و هر چقدر هم که سایت شما سریع باشد، باز هم از هر راهی که بتوان سرعت آن را بهبود بخشید، استقبال کنید.