
۷ متدولوژی مدیریت پروژه محبوب و مناسبترین آنها
آموزش
روش های مدیریت پروژه مجموعه ای از دستورالعمل ها یا اصولی هستند که در موقعیت های خاص اعمال می شوند. در واقع، هنگامی که در پروژه ای هستید، این دستورالعمل ها فهرستی جامع از تمام فعالیت ها و وظایفی که باید در طول پروژه انجام شوند، ارائه می دهد. همچنین می توانید در قالب یک نمونه از پیش طراحی شده، مجموعه ای از روش های عملکرد و انواع روش ها و شرایط کنترل از روش کمک بگیرید.
امروزه علم هر لحظه در حال تغییر است و تکنیک ها و روش های زیادی را برای تحقق رویاهای ما ارائه می دهد. اگر علاقه مند به استفاده از روش های موجود در مدیریت پروژه هستید، باید انواع آنها را بشناسید. از این رو در این مقاله از شرکت برنامه نویسی در کرمان اسپرلوس می خواهیم شما را در این زمینه بررسی کنیم.
همانطور که گفته شد، امروز ما در دنیای توسعه یافته زندگی می کنیم، جهانی که در آن همیشه در حال پیشرفت هستیم و نمی دانیم در یک لحظه چه چیزی به ما کمک می کند. اینجاست که آشنایی با روش های مختلف مدیریت پروژه می تواند نقش مهمی ایفا کند.
آنچه در این مقاله می خوانید…

چیزی که باید در نظر داشت این است که در حالی که تعدادی روش برای انتخاب وجود دارد، چیزی به نام روش شناسی “درست” وجود ندارد. این بدان معنی است که یک روش وجود نخواهد داشت که برای هر پروژه استفاده شود. پروژه ها در محدوده و الزامات متفاوت هستند، به این معنی که روش اجرای صحیح نیز متفاوت خواهد بود.
حالا بیایید نگاهی به برخی از متدولوژی های محبوب بیندازیم و روش های مدیریت پروژه خودمان را با هم مقایسه کنیم.
متدولوژی اجایل در مدیریت پروژه
یکی از شناخته شده ترین متدولوژی های مدیریت پروژه، اجایل در مدیریت پروژه است برای پروژه هایی که تکراری و افزایشی هستند مناسب است. این فرآیندی است که در آن نیازمندیها و راهحلها از طریق تلاشهای مشترک تیمهای متقابل خود سازماندهی شده و مشتریانشان ایجاد میشوند. در ابتدا برای توسعه نرم افزار ایجاد شد، اما به عنوان پاسخی به کاستی های روش آبشار، که فرآیندهای آن نیازهای صنعت نرم افزار بسیار رقابتی و دائماً در حال تغییر را برآورده نمی کرد، اجرا شد.
مدیریت پروژه چابک از ارزش ها و اصول چابک سرچشمه می گیرد. این شرکت در سال ۲۰۰۱ توسط ۱۳ رهبر صنعت تأسیس شد، هدف این شرکت یافتن راههای بهتر برای توسعه نرمافزار با ارائه ساختاری واضح و قابل اندازهگیری است که توسعه تکراری، همکاری تیمی و تشخیص تغییر را تشویق میکند.
مدیریت پروژه چابک شامل چهار ارزش اصلی و ۱۲ اصل اصلی است که به شرح زیر است:
ارزش های:
افراد و تعاملات با سیستم ها و ابزارها
نرم افزار برای مستندات جامع
همکاری مشتری در مذاکره یک قرارداد
پاسخ به تغییرات در پیروی از یک برنامه
متدولوژی اسکرام
Scrum از پنج ارزش تشکیل شده است: تعهد، شجاعت، تمرکز، باز بودن و احترام. هدف آن توسعه، ارائه و حفظ محصولات پیچیده از طریق همکاری، مسئولیتپذیری و پیشرفت مکرر است. چیزی که Scrum را از سایر متدولوژیهای مدیریت پروژه اجایل Agile متمایز میکند نحوه عملکرد آن با استفاده از نقشها، رویدادها و مصنوعات خاص است.
نقش های تیم Scrum
- صاحب محصول: یک متخصص محصول نماینده شرکا است و صدای مشتری است.
- تیم توسعه: گروهی از متخصصان که محصولی را ارائه می کنند. (توسعه دهندگان، برنامه نویسان، طراحان)
- Scrum master: خدمتگزار رهبر سازمان یافته که درک و اجرای اسکرام را تضمین میکند.
رویدادهای Scrum
- Sprint: جعبههای زمانی تکراری که در آن یک هدف انجام میشود. چارچوب زمانی از یک ماه تقویمی تجاوز نمیکند و در طول فرآیند توسعه سازگار است.
- برنامهریزی Sprint: کل تیم اسکرام برای برنامه ریزی اسپرینت آینده گرد هم می آیند.
- Scrum روزانه:یک جلسه 15 دقیقه ای زمان بندی شده در هر روز از اسپرینت برگزار می شود که در آن دستاوردهای روز قبل و انتظارات روز بعد مورد بحث قرار می گیرد.
- بررسی Sprint: یک جلسه غیررسمی در پایان هر اسپرینت برگزار می شود که در آن تیم اسکرام پیشرفت خود را به ذینفعان و طوفان فکری ارائه می دهد.
- Sprint Retrospective: جلسه ای که در آن تیم اسکرام اقدامات اسپرینت قبلی را منعکس می کند و برای اسپرینت بعدی بهبود می بخشد.
مصنوعات Scrum
Backlog محصول: توسط مالک محصول مدیریت می شود، جایی که تمام الزامات لازم برای یک محصول کاربردی به ترتیب اولویت فهرست شده است. این شامل ویژگیها، عملکردها، نیازمندیها، پیشرفتها و اصلاحاتی است که امکان هرگونه تغییر در محصول را در نسخههای بعدی فراهم میکند.
Sprint Backlog: فهرستی از وظایف و الزاماتی که باید در طول اسپرینت بعدی تکمیل شوند. گاهی اوقات با یک کاربرگ Scrum همراه است که برای ردیابی پیشرفت کار در سرعت فعلی و هرگونه تغییر در گردش کار استفاده می شود.
اسکرام برای پروژههایی که از تیمهای کمتر از هفت نفر تشکیل شدهاند که به رویکردی انعطافپذیر برای ارائه محصول یا خدمات نیاز دارند، بهترین است.
متدولوژی کانبان
Kanban یکی دیگر از پلتفرمهای اجایل یا چابک محبوب است که مانند Scrum بر روی نسخههای اولیه با تیمهای مشترک و خود مدیریتی تمرکز دارد. این مفهوم که در خطوط تولید کارخانههای تویوتا در دهه 1940 توسعه یافت، یک روش بسیار بصری است که هدف آن ارائه نتایج با کیفیت بالا با ترسیم تصویری از فرآیند گردش کار است تا بتوان گلوگاهها را در مراحل اولیه توسعه شناسایی کرد. این بر اساس شش مکانیسم کلی کار می کند که عبارتند از:
- تجسم
- محدود کردن کار در حال انجام
- مدیریت جریان
- مشخص کردن سیاستها
- استفاده از حلقههای بازخورد
- تکامل مشارکتی یا تجربی
کانبان با استفاده از نشانههای بصری که مراحل مختلف فرآیند توسعه را نشان میدهد، به کارایی دست مییابد. نمادهای درگیر در این فرآیند، تابلوهای کانبان، کارتهای کانبان و شناورهای کانبان برای کسانی هستند که به دنبال آن بخش اضافی سازمان هستند.
تابلوی Kanban: آنچه برای تجسم فرآیند توسعه استفاده میشود، تابلوی Kanban میتواند فیزیکی (یک تخته سفید، یادداشتهای چسبناک و نشانگرها) یا دیجیتال (مانند ابزار مدیریت پروژه آنلاین) باشد.
کارتهای Kanban: هر کارت Kanban یک مورد وظیفه کاری را در فرآیند کار به تصویر میکشد. برای پیشرفت ارتباط با تیم شما استفاده میشود، اطلاعاتی مانند وضعیت، زمان چرخه و ضرب الاجل های قریب الوقوع را نشان میدهد.
شناگران Kanban: شناورهای Kanban که به صورت افقی جریان دارند، یک عنصر بصری روی تخته هستند که به شما امکان میدهند کارها را با دستهبندی آنها تشخیص دهید. هدف آنها ارائه یک نمای کلی بهتر از گردش کار است.
در حالی که قوانین مشخصی از Kanban وجود ندارد، با استفاده از یک تابلوی Kanban برای نشان دادن مراحل توسعه از ابتدای زمانی که ایدهها تولید میشوند، تا کار در حال پیشرفت و تا زمانی که کار تکمیل شده است، کار میکند. ساختار اصلی تخته سه ستون است که با عنوان “کارها، انجام دادن و انجام شده” برچسب گذاری شدهاند.
مانند بسیاری از چارچوبهای Agile، Kanban در صنعت توسعه نرم افزار جای خود را نشان داد. با این حال، به دلیل انعطافپذیری آن، در سایر صنایع نیز مورد توجه قرار گرفته است و یکی از معدود روشهای مدیریت پروژه است که میتواند برای هر پروژهای که نیاز به بهبود مستمر در فرآیند توسعه دارد، اعمال شود.
این روند مانند Scrum، Kanban، بهترین گزینه برای برای پروژه هایی با تیمهای کوچکتر مناسب است که به رویکردی انعطافپذیر برای ارائه محصول یا خدمات نیاز دارند. Kanban همچنین برای اهداف بهرهوری شخصی عالی است.
متدولوژی ناب (lean)
روش Lean (ناب) به حداکثر رساندن ارزش مشتری و کاهش کار غیر ضروری کمک می کند. هدف آن ایجاد ارزش بیشتر برای مشتری با استفاده از منابع کمتر است. ارزش های آن، که از صنعت تولید ژاپن گرفته شده است، “از بین بردن ضایعات، بهبود کیفیت و در عین حال کاهش زمان و هزینه تولید.”
به جای اجرای فرآیندهای خاص، Lean بیشتر به دنبال مجموعه ای از اصول است. پنج اصل اصلی عبارتند از:
به جای اجرای فرآیندهای خاص، Lean بیشتر به دنبال پایبندی به مجموعهای از اصول است. پنج اصل اصلی عبارتند از:
- ارزش را توسط مشتری مشخص کنید.
- مراحل را در جریان ارزش شناسایی کنید.
- محصول را به طور مداوم جریان دهید.
- به مشتریان اجازه دهید ارزش خود را از فعالیت بالادستی بعدی استخراج کنند.
- فرآیندها را به سمت حذف مراحل غیر ضروری مدیریت کنید.
این فرآیند برای هر شرکت یا سازمانی که به دنبال چنین فرآیندی نیست اما علاقه مند به تغییر روش انجام کار خود است ایده آل است.
متدولوژی آبشاری
یکی از روش های سنتی مدیریت پروژه، Waterfall یک رویکرد خطی و متوالی برای طراحی است که در آن پیشرفت مانند یک آبشار به پایین جریان می یابد. این روش تاکید می کند که تنها پس از تکمیل مرحله فعلی می توانید به مرحله بعدی توسعه بروید. پس از آن مراحل را به ترتیب انجام دهید:
- سیستم و نرم افزار مورد نیاز
- تحلیل و بررسی
- طرح
- کد نویسی
- آزمایش کردن
- عملیات
Waterfall آبشار یک روش مدیریت پروژه است که بر اهمیت مستندسازی تاکید دارد. ایده این است که اگر کارمندی در طول فرآیند توسعه کار را ترک کند، با اطلاع دادن به خود با اطلاعات ارائه شده در سند، جایگزین او از جایی که کار را متوقف کرده است، ادامه خواهد داد.
این روش برای پروژههای بزرگی که نیاز به رعایت ضربالاجلها و نقاط عطف دارند، یا پروژههایی که در زمانهای مختلف تکمیل میشوند، که در آنها احتمال غافلگیری در طول فرآیند توسعه حداقل است، بهترین است.
متدولوژی شش سیگما
شش سیگما یک روش مدیریت پروژه است که برای اولین بار توسط مهندسان موتورولا در سال ۱۹۸۶ ارائه شد. هدف آن بهبود کیفیت با کاهش تعداد خطاها در یک فرآیند، شناسایی مواردی که کار نمی کنند و حذف آنها از فرآیند است. بیشتر از روش های مدیریت کیفیت تجربی و آماری و همچنین تخصص متخصص در این روش ها استفاده می کند.
دو روش اصلی شش سیگما وجود دارد. آنها DMAIC هستند که برای بهبود فرآیندهای تجاری استفاده می شود و DMADV که بیشتر برای ایجاد فرآیندها، محصولات یا خدمات جدید استفاده می شود.
مراحل شش سیگما:
مشکلات و اهداف پروژه را شناسایی کنید.
جنبه های مختلف فرآیند جاری را با جزئیات اندازه گیری کنید.
تجزیه و تحلیل داده ها، در میان چیزهای دیگر، خطاها را در یک فرآیند پیدا می کند
سیستم را بهبود بخشید.
نحوه رفتار فرآیند در آینده را کنترل کنید.
اجزای فرآیند حیاتی و قابلیت های محصول را اندازه گیری کنید.
تجزیه و تحلیل داده ها، ایجاد طرح های مختلف از فرآیند و در نهایت انتخاب بهترین.
جزئیات را طراحی کنید و فرآیند را آزمایش کنید.
طراحی را از طریق شبیه سازی و برنامه آزمایشی اعتبارسنجی کنید و سپس فرآیند را به مشتری تحویل دهید.
همچنین روش ناب شش سیگما وجود دارد که به بهبود عملکرد تیم با حذف سیستماتیک ضایعات و کاهش تنوع اختصاص دارد.
این مدیریت پروژه بهترین انتخاب برای شرکتها و سازمانهای بزرگی است که میخواهند کارایی و اثربخشی را از طریق فرآیندهای دادهمحور بهبود بخشند.
متدولوژی PMI/PMBOK
PMI مخفف Project Management Institute، یک انجمن عضویت غیرانتفاعی، صدور گواهینامه مدیریت پروژه و سازمان استاندارد است. از طریق PMI، PMBOK آمده است، که یک روش نیست، بلکه یک راهنمای دقیق برای مجموعه ای از استانداردهایی است که مدیریت پروژه را تعریف می کند.
PMBOK یک مجموعه دانش مدیریت پروژه، مجموعه ای از شرایط و دستورالعمل های استاندارد برای مدیریت پروژه است.
این فرآیند بیان می کند که پنج گروه فرآیند مشترک برای هر پروژه وجود دارد:
شروع: شروع یک پروژه جدید یا فاز جدیدی از یک پروژه موجود را تعریف کنید.
برنامه ریزی: محدوده پروژه، اهداف و چگونگی دستیابی به اهداف چیست.
پیاده سازی: در واقع انجام کارهایی که در برنامه مدیریت پروژه تعریف شده است.
نظارت و کنترل: زمانی که نیاز به پیگیری، به روز رسانی و اصلاح پیشرفت و عملکرد دارید.
بسته شدن: تکمیل کلیه فعالیت ها در تمامی گروه های فرآیندی برای بستن رسمی پروژه.
ممکن است متوجه شوید که بیش از یکی از روشهای مدیریت پروژه (management methodologies) بالا برای پروژه شما ایدهآل است یا هیچکدام از آنها کارایی ندارند. آنچه ما ارائه می دهیم یک راهنمای ساده است که به شما کمک می کند اولین گام را در انتخاب بهترین روش برای پروژه بعدی خود بردارید. گام بعدی این است که تحقیقات بیشتری انجام دهید و هنگامی که بهترین مدل مناسب خود را پیدا کردید، آن را با یک ابزار عالی مدیریت پروژه اجرا کنید.شما می توانید برای مدیریت مشتریان و پروژه های خود نرم افزار crm اسپرلوس را انتخاب کنید.”نرمافزار CRM، ارتباطات بهتر، مشتریان راضیتر، و کسب و کار موفقتر؛ همه در یک پلتفرم یکپارچه.”
نظرات
- آخرین مقالات