دسته بندی وبلاگ

برچسب ها

روانشناسی رنگ و طراحی وب سایت

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

مقالات

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت چه اهمیتی دارد؟

زمانی که کاربر برای اولین بار وارد وب سایت شما می­شود، اولین چیزی که برایش جلوه می­کند و به آن توجه می­کند، ظاهر پیج که در واقع همان طراحی سایت است به خصوص رنگ ­هایی که برای آن استفاده شده است. زیرا رنگ­ها از قدرت متقاعد کنندگی بالایی برخوردار هستند و بر احساسات بازدیدکنندگان اثر می­گذارند. طراحی وب سایت شما اولین قدمی است که برای کاربر مشخص می­کند در سایت بماند و نیازهایش را برطرف کند یا آن را ترک کند. احتمالا در طراحی وب سایت سوالاتی برایتان پیش آمده باشد مانند اینکه چگونه می‌توانیم رنگ‌های مناسب را انتخاب کنیم؟ از کدام طرح رنگی برای استفاده در دکمه‌ها و رنگ متن استفاده کنیم؟ و چه هارمونی یا ترکیب رنگ در طراحی وب‌ سایت مناسب است؟

 حال برای آگاهی از بایدها و نبایدهای طراحی سایت و اینکه از چه رنگ­های سازمانی باید استفاده ­کنید تا بیشترین تاثیر را روی مخاطب خود بگذارید در ادامه با ما همراه باشید تا با مطالعه­ ی این مقاله بتوانید به روانشناسی رنگ ­ها شناخت پیدا کنید و آگاه شوید چطور می­توانید از رنگ­ ها برای افزایش جلوه ­ی بصری ­و­ بهره ­وری سایت استفاده کنید.

آنچه در این مقاله می خوانید…

اهمیت انتخاب رنگ در طراحی  وب سایت

چه رنگی برای چه وب سایتی

در طراحی وب سایت یکی از اساسی ترین کارها، انتخاب یک ترکیب رنگی مناسب است. شما با انتخاب رنگ صحیح و جذاب برای وب سایت می­توانید آن را در ذهن کاربر یا مخاطب ماندگار کنید. جالب است بدانید اهمیت انتخاب رنگ در طراحی وب سایت به صورتی است که با انتخاب ترکیب رنگی مناسب در طراحی سایت، می­توانید شناخت برند را تا ۸۰% افزایش دهید. رنگ تأثیر زیادی در قدرت درک ما دارد و ابزاری قدرتمند در افزایش بهره‌وری وب سایت می­باشد. همچنین رنگ با تاثیرگذاری بر طراحی سایت روی درک کلی شما از یک برند تاثیر می‌گذارد. اگر وب سایتی ترکیب رنگ مناسبی نداشته باشد باعث ایجاد حسی غیرحرفه ­ای و غیرقابل اعتماد می­شود و متاسفانه اگر آن وبسایت محصولات یا خدماتی برای فروش داشته باشد، امکان دارد حس نا­امنی آن باعث توقف در خرید ­شود و در نتیجه فروش را پایین ­آورد.


 مطلب پیشنهادی: چرا شغل ما به یک وب سایت حرفه ای نیاز دارد؟


روانشناسی رنگ­ ها در طراحی وب سایت

انتخاب رنگ مناسب می­تواند به خوانا شدن یک وب سایت کمک کند و UX یا تجربه کاربری و  UI­یا طراحی رابط کاربری را ارتقاء بدهد و با توجه به تاثیر UI و UX در سئو سایت شما در نتیجه روی فروش هم تاثیر بگذارد به همین علت شناخت روانشناسی رنگ ها در طراحی وب ­سایت بسیار اهمیت دارد. شما برای انتخاب رنگ در طراحی وب سایت به این مورد نیازمند هستید که بدانید هر رنگ چه معنا و مفهومی دارد و آیا با نوع کسب و کار شما مطابقت دارد یا خیر؟ در ادامه شما را با روانشناسی رنگ­ها و تاثیرات حسی که به مخاطب می­بخشند آشنا می­کنیم.

 

روانشناسی رنگ قرمز

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز باعث افزایش ضربان قلب، سرعت در تنفس، جلب توجه و تحریک اشتها می­شود. به همین علت هویت سازمانی مک دونالدز(MacDonald’s)­، کوکاکولا(Coca-Cola) و اچ ­اند ­­­ام(H&M) رنگ قرمز است. همچنین رنگ قرمز نشان دهنده­ی فوریت است و مناسب برای اعلام حراج یا ایجاد انگیزه برای خریدهای فوری است. در نهایت نتیجه می­­گیریم رنگ قرمز بیشتر مناسب برای فست­فودها، رستوران­ها­ و مد و فشن می­باشد.

روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد

درخشان­ترین رنگ زرد است و نشان دهنده­ی نیروی جوانی ­و خوش بینی است و سبب جلب رضایت مشتری می­شود و از طرفی احساسات­ منفی مانند بزدلی، فریب و ارزانی را القا می­کند. برای شادی بخشیدن به افراد از رنگ زرد استفاده کنید. اگر می‌خواهید این شادی همراه با آرامش باشد، از زرد روشن استفاده کنید. رنگ زرد برای جلب توجه به متن‌ها و دکمه‌هایی که با کلیک بر روی ‌آن‌ها عملیات خاصی انجام می‌‌شود بسیار مناسب است. البته این نکته را در نظر بگیرید که برای طراحی سایت بهتر است زیاد از این رنگ استفاده نکنید زیرا چشم را خسته می­کند. برندهایی که از این رنگ استفاده می‌کنند , MacDonald’s Hertz  و national geographic هستند.

روانشناسی رنگ آبی

    روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی نشان دهنده­ی اعتماد، دوستی و آرامش است و حس آرامش، امنیت، ثبات و اعتماد را به مخاطب انتقال می­دهد. به همین­دلیل رنگ آبی مناسب برای استفاده­ی بانک­ها، موسسات خدمات مالی و کسب و کارهایی که در آن کاربر نیاز به اعتماد بیشتر دارد پیشنهاد می­شود و برندهایی که از رنگ آبی استفاده می­کنند به توییتر(tweeter)، فیسبوک (Facebook)و دل(dell) می­توان اشاره کرد.

روانشناسی رنگ سبز

روانشناسی رنگ سبز

رنگ سبز نشان دهنده­ی طبیعت، باروری، قدرت و شانس می­باشد و حس اعتماد و آرامش را القا می­کند. بیشتر برای کسب و کارهایی که مربوط به محیط­ زیست و حامی آن، جهانگردی، منابع انسانی، صنایع غذایی و کالای خانگی استفاده می­شود و برای سایت‌هایی با محوریت کالاهای لوکس، تکنولوژی، و مضامین مشابه مناسب نمی‌باشد.

روانشناسی رنگ نارنجی

روانشناسی رنگ نارنجی

در واقع رنگ ­نارنجی، رنگی پویا و پر جنب و جوش است که نشان دهنده­ی  شادی، خلاقیت ، رفاقت و صمیمیت است  و استفاده از این رنگ سبب جلب توجه و برقراری ارتباط می­شود به طور مثال فروشگاه آمازون برای طراحی لوگوی خود از این رنگ استفاده کرده ­است. ­­همینطوردر طراحی سایت برای جلب توجه به عملکردهای مهمی مانند مشترک شدن (subscribe)، خرید، عضویت یا هر محتوایی که می‌خواهید توجه افراد به آن جلب شود مانند کسب و کارهای تجارتی، خودرو، تکنولوژی و در صنعت استفاده از رنگ­نارنجی برای طراحی سایت  پیشنهاد می­شود.

روانشناسی رنگ بنفش

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش تلفیقی از رنگ آبی و قرمز است و نماد ثروت، سلطنت و دانا بودن است و حس آرامش را به مخاطب منتقل می­کند. رنگ بنفش فعالیت­های مغزی را که در رابطه با حل کردن مشکل است را فعال می­کند و در نهایت برای طراحی سایت، پیشنهاد داده می­شود که از رنگ بنفش  برای امور مالی، تکنولوژی و سلامت استفاده شود.

روانشناسی رنگ صورتی

روانشناسی رنگ صورتی

رنگ صورتی نشان دهنده‌ی کمال، صمیمیت، زنانگی، عشق و رمانتیک بودن است و رنگی کاملاً ملایم و تسکین‌دهنده است. رنگ صورتی بیشتر مناسب سایت­هایی است که محوریت زنانه دارند یعنی ارائه دهنده­ی محصولات و خدمات زنانه هستند.

روانشناسی رنگ مشکی

روانشناسی رنگ مشکی

رنگ مشکی، رنگ قدرتمندی است و نشان­دهنده­ی کمال، ثبات، تشریفات، هوش و … می­باشد و در متقابل می­تواند نماد مرگ، رمزوراز و شرارت نیز باشد. رنگ مشکی بیشتر برای کالاهای لوکس، مد و فشن­ و لوازم آرایشی مناسب است. البته توجه داشته باشید که زیادی از رنگ مشکی در طراحی وب سایت استفاده نکنید.

روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید نماد پاکی، صلح، شادی و امنیت است. این رنگ برای سایت­هایی که مرتبط با موضوع سلامتی و علمی هستند مناسب است و ترکیب رنگ سفید با هر رنگ دیگری برای هر نوع.  وب سایت مناسب می­باشد.

روانشناسی رنگ خاکستری

روانشناسی رنگ خاکستری

رنگ خاکستری نماد بی­طرفی، سادگی، آرامش و آینده نگری است و رنگی خنثی و بی احساسی به حساب می­آید به همین علت حس دقیق، متمرکز و متخصص بودن را القا می­کند و برای جواب دهی بیشتر پیشنهاد می­شود از رنگ­ خاکستری، برای شرکت­های کامپیوتری، صنعت و تکنولوژی پیشنهاد می­شود.

آیا مخاطب هدف بر انتخاب رنگ برای طراحی وب سایت موثر است؟

برای طراحی سایتی زیبا و کاربردی­ تر در کنار توجه به ماهیت کار و خدماتی که ارائه می­دهید، لازم است به جامعه­ ی مخاطبینی هم که دارید در راستای طراحی سایت توجه کنید.

در این زمینه با پاسخ دادن به پرسشنامه ­ای به شرح  می­تواند به شما کمک کند:

  • آیا مخاطبین اصلی شما خانم­ها هستند یا آقایان؟
  • آیا می خواهید مشتریان جوان و پرانرژی را جذب کنید یا نه افراد جا افتاده، ثروتمند و سرمایه گذار؟
  • مخاطبان شما در چه رده­ سنی هستند؟

زمانی که پاسخ به این موارد را در کنار هم نظر بگیرید می­توانید به ترکیب رنگی صحیح و جذاب برای طراحی وب سایت برسید.


مطلب پیشنهادی: ۱۰ تکنیک قدرتمند طراحی لوگو


پیشنهاد سایت برای انتخاب پالت رنگی مناسب

حالا که با روانشناسی رنگ در طراحی سایت آشنا شدید، دو منبع عالی برای انتخاب پالت رنگی مناسب به شما پیشنهاد می­کنیم.

سایت flatuicolors

یکی از بهترین منابع که از طریق آن می­توانید رنگ­های استاندارد و جذابی انتخاب کنید، سایت flatuicolors.com است. از طریق این سایت می­توانید پالت رنگی مناسب سایت خود را انتخاب کنید و سپس روی رنگ موردنظر خود کلیک کرده تا کد رنگی آن کپی شود و با past کردن آن در هرجایی که می­خواهید،  از آن کد رنگی استفاده کنید.

سایت uigradients

اگر دوست دارید از رنگ­های گردینت استفاده کنید سایت uigradients.com، یکی از بهترین منابع است. از طریق این سایت می­توانید طیف ­رنگی مورد نظر خود را برای طراحی­ سایت انتخاب کنید. در ضمن سایت uigradients.co طیف رنگی که برندهای معروف مانند اینستاگرام از آن استفاده می­کنند را دارد و از طریق آن می­توانید کد رنگ­ها را دریافت کنید.

سخن آخر

با مطالعه­­ ی این مقاله با مفهوم رنگ ­ها و استفاده از آن­ها برای انتخاب رنگ سازمانی هرکسب­وکاری آشنا شدید. در نهایت نتیجه می­گیریم انتخاب پالت رنگی مناسب، فراتر از داشتن یک سایت زیبا است. همچنین رنگ با تاثیرگذاری در طراحی سایت روی درک کلی از یک برند اثر می­گذارد. در آخر برای استفاده از رنگ­ها در طراحی سایت توجه داشته باشید که از رنگ‌های متنوع استفاده کنید و برای متن و پس زمینه از رنگ‌های مکمل استفاده کنید و ترکیب رنگ گرم و سرد را به اندازه ­ی یکسان بکار ببرید. برای طراحی سایت خود، می­توانید همین الان با کارشناسان سئو و طراحی سایت در کرمان اسپرلوس ارتباط برقرار کنید.

نظرات

  • آخرین مقالات
بهترین راه برای اینکه مطلب خود را برسانی، این است که خیلی ساده بروی سر اصل مطلب
مشاهده بیشتر